Pimp your boekenkast.

boekenkast1

Geen betere periode om lekker cosy met een boek in de zetel te kruipen dan good old December. Dus, wat deed ik op die eerste van de maand? Mijn boekenkast voorbereiden op de toekomstige actie, natuurlijk!

Dat deed ik met leuke quotes in kadertjes en andere ‘booky’  hebbedingen die ik al verzamelde. Zo maakte ik mijn boekenkast nóg leuker om naar te kijken (want dat alleen kan al zooooo satisfying zijn, don’t you think?), en bovendien fleurt het ook de rest van mijn slaapkamer op. Heel erg uitgebreid is die persoonlijke collectie nog niet – ik werk eraan, geloof me – maar hier zie je alvast een paar van mijn favoriete boekenkasthoekjes.

boekenkast2Het meest romantische hoekje.
Ok, ok… het is eerder toeval dat de auteurs van de meest cheesy boeken die ik mijn bezit heb netjes naast elkaar kunnen gealfabetiseerd worden, maar dat komt dan lekker goed uit. Ernaast pronkt de volgende quote uit Jane Austen’s klassieker, Pride and Prejudice:

“To be fond of dancing was a certain step towards falling in love.”

De ontwerpen van alle kadertjes maakte ik trouwens zelf, maar het internet staat vol soortgelijke ontwerpjes die je kunnen inspireren, of die je kan kopen of zelfs gratis mag gebruiken.
Oh, en dat kleine Cupidootje? Dat zat vast aan een fles rode wijn die ik niet zo lang geleden ontkurkte. 😉

boekenkast3

Favoriet Fitzgerald.
Geen auteur die me qua taalgebruik, schrijfstijl en thema’s zoveel doet als F. Scott Fitzgerald. Ik gebruik zijn quotes dan ook heel graag. Hier zie je ze op – hoe kan het ook anders – de bovenste plank en op een gerecycleerde bladwijzer die ik jàren geleden, na m’n eerste Fitzgerald-shot, in elkaar flanste. Die laatste is trouwens maar een stukje quote aangezien de rest op de achterkant van de ‘bladwijzer’ staat. Dit is ‘m volledig:

“That is part of the beauty of all literature. You discover that your longings are universal longings, that you’re not lonely and isolated from anyone. You belong.”

Een heel andere kijk op de zogezegde ‘afgesloten van de wereld, zelfs asociale, boekenworm’  dus, en dat vind ik er net zo mooi aan.

boekenkast4

Potter mania.
Ik groeide, net als veel van mijn leeftijdsgenoten, op met de Harry Potter boeken van J.K. Rowling. Dat zit er nog steeds een beetje (veel, jup) in, en de reeks kreeg zelfs een volledige plank. Vooral omdat ik nog plaats had, maar kom… Als je ‘toevallig’ (ahum) zo’n wand replica hebt dan wil je die ook het liefst mooi tentoonstellen. Geen betere plek dan naast de boeken, dacht ik, en plaatste er nog een kadertje naast ook!

boekenkast5De top shelf.
Last but not least: de rest van die bovenste plank! Daar horen mijn favoriete boeken van J.R.R. Tolkien en the bard himself volgens mij zéker thuis. Geflankeerd door vinyl mini-elf Legolas en de volgende twee quotes:

” All that is gold does not glitter. Not all those who wander are lost.” (J.R.R. Tolkien in The Lord of the Rings)

“Look like the innocent flower, but be the serpent under it.” (William Shakespeare in MacBeth.)

Ziezo, dat was het resultaat van een namiddagje gezellig boeken sorteren en schikken!
Trouwens, nu jullie zo ongeveer weten wat mijn favoriete boeken zijn; dewelke staan er bij jullie thuis op de bovenste plank?

Veel liefs,

Nelle

3 thoughts on “Pimp your boekenkast.

Leave a Reply

