Movie Nights: mijn jaarlijkse Christmas watchlist. (part 1)

christmascover

De Sint is geweest, it’s Christmas time! Daar horen natuurlijk ook leuke filmavondjes bij, bij voorkeur omgeven door kerstverlichting én milk & cookies voor de neus. Ik heb alvast een paar favorieten waar ik elk jaar naar kan teruggrijpen, en die deel ik maar al te graag met jullie.

Alweer een fair warning: u bevindt zich wel degelijk op de blog van een nostalgische hopeless romantic… Maar geen nood! Er zitten nog een lijstje Kerstfilms aan te komen die voor ieder wat wils bieden. Ready voor part 1, aka mijn absolute top tien? Go!

theholiday

The Holiday (2006)
House-swapping tijdens de kerstperiode: Britse Iris (Kate Winslet, yay!) en Amerikaanse Amanda (Cameron Diaz) wisselen van setting om te ontsnappen aan dat crazy little thing called love. En wat vinden ze? Juist ja, love. Leuke film die je gegarandeerd ook een glimlach op je gezicht bezorgd. Plus Jude Law is c-u-t-e!
Trailer

elf

Elf (2003)
Buddy (Will Ferrell) groeide als weeskind op tussen de elfen van de Kerstman en keert terug naar de ‘real world’ om z’n biologische vader te vinden. Ondertussen vrolijkt hij ons cynische wereldje ook weer wat op, want “the best way to spread Christmas Cheer, is singing loud for all to hear”!
Trailer

miracle2Miracle on 34th Street (1994)
Pure nostalgie, deze remake van de klassieker uit 1947, en eigenlijk kan ik hem samenvatten in één kort zinnetje: Santa Clause is real, people!
Je kan het maar beter geloven.
Trailer

bridgetjonesBridget Jones’s Diary (2001)
Een moderne Pride and Prejudice die zich grotendeels afspeelt rond Kerst, met een hilarische 30-something in de hoofdrol én Colin Firth op z’n most British? Hoho, I’m in. Elk jaar opnieuw.
Trailer

thesantaclause
The Santa Clause (1994)
Alweer een nostalgische keuze, jup. Hierin sluit Tim Allen, zonder dat hij het goed en wel beseft, een overeenkomst om de volgende Kerstman te worden. De vorige viel namelijk van zijn dak… Shocking! Deze zal ik nooit of te nimmer ontgroeien, zoveel is zeker.
Trailer

batmanreturnsBatman Returns (1992)
Zonder twijfel de vreemde eend in het rijtje, maar hij hoort hier zéker thuis. Ook in Gotham vieren ze namelijk Kerst, al verloopt die natuurlijk niet even vlekkeloos. Mijn favoriete Batman film, trouwens, dankzij Tim Burton als regisseur, de geweldige cast (Pfeiffer IS Catwoman) en muziek van Danny Elfman.
Trailer

scroogedScrooged (1988)
Charles Dickens’ klassieke verhaal ‘A Christmas Carol’ kennen jullie wel, en dit moet één van de grappigste adaptaties ervan zijn. Bill Murray speelt er een zelfzuchtige TV programmeur in. Na iemand te ontslaan op Kerstavond krijgt hij bezoek van 3 kerstgeesten die hem weer een beter mens moeten maken.
Trailer

homealoneHome Alone (1990)
Deze hoeft geen introductie, right? Die arme inbrekers…

“Merry Christmas, ya filthy animal!”
Trailer

whitechristmasWhite Christmas (1954)
Dé Kerstfilm bij uitstek, deze musical met Bill Cosby en Danny Kaye in de hoofdrollen, en daarom ongetwijfeld binnenkort te zien op één of andere TV zender. Danny Kaye is een komisch genie, en als filmliefhebber zou je deze klassieker toch eens in je leven moeten gezien hebben.
Oldie Trailer

loveactuallyLove Actually (2003)
Je dacht toch niet dat ik deze ging overslaan? Tien verhalen die zich afspelen tijdens (de aanloop naar) Kerstmis, met zo ongeveer iedere Britse topacteur/actrice in de hoofdrollen. Mijn absolute Kerstfavoriet!
Trailer
Dat zijn er alweer tien zeg! Volgende week zet ik er nog eens zoveel op een rijtje, maar laat me alvast weten wat jullie favorieten zijn. Wie weet liggen die hier bij mij ook al klaar OF – beter nog!- kan ik ze aan mijn lijstje toevoegen. 😉

Veel liefs en filmplezier!

Leave a Reply

