Rock Werchter: 10 bands vanop mijn ‘Must-See List’.

RWcover

Juij! Nog twee dagen en we kunnen weer eens gaan rondlopen op de wei van Rock Werchter! Zelf ga ik dit jaar de volle vier dagen, en daar komt natuurlijk heel wat planning bij kijken. Shoplijstje? Check. Inkopen? Euh, morgen. Inpakken (en waarschijnlijk toch nog iets vergeten)? In progress. Maar de line up, die heb ik alvast eens nauwkeurig bestudeerd om zo een overzichtelijk Must-See lijstje te kunnen opstellen. Die lijst is allesbehalve kort, maar ik pik er alvast 10 bands uit waarvoor ik maar al te graag mijn tent uitkom. 

i. Years & Years || donderdag 25/06, 15:00 – 15:40, Klub C

Dé Britse revelatie van het moment, of zo worden ze toch dikwijls omschreven. Voor mijn part mag dat, want dankzij hun aanstekelijke nummers en de stem van zanger/acteur Olly Alexander zal een eerste dansje er bij mij zeker van komen! Hun hit King kennen jullie vast wel, maar mijn favoriet blijft het bovenstaande Take Shelter.

ii. Patti Smith and her band perform Horses || donderdag 25/06, 19:15 – 20:15, The Barn

Forgive me for saying this, maar toen de Foo Fighters wegvielen had dat ook positieve gevolgen. Het Florence/Patti dilemma valt zo goed als weg, bijvoorbeeld, al stond die laatste al in mijn planning aangevinkt. Patti Smith die integraal haar plaat Horses komt spelen? Nu al legendarisch.

iii. Damian “Jr. Gong” Marley || vrijdag 26/06, 16:00 – 17:00, Main Stage

Zoon van, maar heeft meer dan zijn eigen plaats veroverd in het reggae/urban wereldje. Dansen met een fris pintje in de hand begot. Nuff said.

iv. alt-J || vrijdag 26/06, 20:20 – 21:30, The Barn

Deze wil ik al lang eens aan het werk zien, zéker na die laatste plaat. Wat. Een. Album! Bovendien las ik al verschillende keren dat ze een straffe festivalset hebben. Can’t wait!

v. Mumford & Sons || vrijdag 26/06, 21:30 – 23:00, Main Stage

Nope, ik vond hun laatste album niet slecht. En, yup, ik heb nog steeds een boontje voor zanger Marcus. Ik haast mij na alt-J dus zéker meteen naar de Main Stage voor de set van Mumford & Sons.

vi. Royal Blood || zaterdag 27/06, 14:35 – 15:35, Main Stage

Donderdag spelen ze rond hetzelfde tijdstip als James Bay, dus ik blijf bij het oorspronkelijke plan: Royal Blood, vroeg in de namiddag, alles moet kapot.

vii. Catfish and the Bottlemen || zondag 28/06, 14:45 – 15:25, The Barn

Ik heb altijd al een zwak gehad voor Britpop jonkies. Laat ze dan nog eens een clip opnemen met Ewan McGregor en ik ben volledig verkocht.

viii. The Vaccines || zondag 28/06, 16:10 – 17:10, The Barn

Ik kan niet wachten om die “Oh God, Oh God, Oh God, Oh God!” te gaan meebrullen in The Barn. Ook: gaan ze die vestjes verkopen op de festivalwei? Mijn portefeuille krijgt al schrik.

ix. Fink || zondag 28/06, 17:10 – 18:00, Klub C

Kwestie van wat te bekomen, deze. Wat ben ik blij dat de DJ/mixer/producer besloot om het over een singer-songwriter boeg te gooien. Enorm mooie muziek!

x. Muse || zondag 28/06, 23:00 – 01:00, Main Stage

Cool om het ruigere gitaarwerk , incl. the usual bombast natuurlijk, bij Muse terug te horen. I love it.
Smijt daar dan nog eens de show in zijn geheel bij en het hele ‘afsluiter’-plaatje zal kloppen. Wees daar maar zeker van.

extra. Faith No More || donderdag 25/06, 22:00 – 23:00, Main Stage

Did I mention hoe blij ik ben met de vervanger van de Foo Fighters? Nee?
Wel dan, here you go.

Dan heb je natuurlijk nog Eagles of Death Metal, Florence + the Machine, Elbow, Noel Gallagher’s High Flying Birds, Ben Howard, Hozier, The Prodigy, Kasabian,… En zelfs kleinere namen als Leon Bridges; ik zou er kunnen blijven opnoemen. I’ll be busy, that’s for sure. 😉

Welke festivals bezoeken jullie deze zomer? Hebben jullie ook een uitgebreide Must-See List?

Veel liefs,

Nelle

fotobronnen: 1 & 2.

Leave a Reply

