Leestip: To All the Boys I’ve Loved Before van Jenny Han.

Ook soms zo’n heimwee naar je – onschuldige, ahum – tienerjaren en altijd wel te vinden voor een verstand-op-nul liefdesverhaaltje? Wel dan sit back en lees gerust verder, want dan zal je ongetwijfeld evenveel genieten van dit boek als ik!

To All the Boys I’ve Loved Before is het verhaal van Lara Jean; een tiener die al een paar keer verliefd was, daar nooit durfde voor uitkomen en telkens ze het welletjes vond haar crushes simpelweg van zich afschreef in de vorm van liefdesbrieven. Het betreft hier full-on eerlijkheid, geen blad voor de mond, netjes toegeplakt, geadresseerd en weggestopt in een oude doos. Iets wat mij meteen héél bekend in de oren klonk (neen, jullie gaan mijn dagboeken nooooooit vinden. Té goed verstopt!), en ik kon mij dus meteen voorstellen hoe Lara Jean zich voelde toen die brieven toch in de post van haar ex-crushes terechtkwamen. Yup: ouch.

Die brieven zorgen natuurlijk voor nogal genante confrontaties, maar het kan niet anders dan dat zo’n late liefdesverklaring ook zo z’n voordelen heeft, right? Cue the RomCom!

Hoewel ik niet al te vaak naar een hedendaags, romantisch boek grijp, werd ik door alle positieve dingen die ik al hoorde toch nieuwsgierig naar dit boek. Onder het motto “no way dat ik een melig persoon ben maar we kunnen maar proberen”, pikte ik het dus eindelijk (samen met nog wat andere aanraders) op.

Geen moment spijt van gehad, écht. Schrijfster Jenny Han heeft een vlotte pen: het boek leest als een sneltrein, het grappige en zeemzoete wisselen elkaar perfect af, en ook de relatie tussen de familieleden is tof en herkenbaar geschreven en moet zeker niet onderdoen voor het romantisch gedeelte van het boek. Vooral de jongste zus van het hoofdpersonage zorgt dikwijls voor geniale comebacks en wijsheden zoals alleen een 9-jarig kind dat kan, en de arrogante-maar-niet-heus Peter veroverde bijna meteen mijn hart. Het hele verhaal is wél een beetje voorspelbaar, maar binnen dit genre moet dat kunnen, toch? Na de laatste pagina wist ik het alleszins zeker: ik ben wél melig en een total sucker for romantische cliché’sHoera!

Het boek eindigt trouwens met een mini-cliffhanger, maar daar moeten wij ons ondertussen (gelukkig maar!) niets meer van aantrekken. Ik bestelde gisteren meteen het vervolg en ziezo; een dag later kan ik er mij al in verdiepen!

Zeker lezen als jullie ook zo kunnen genieten van een vlot, grappig, romantisch tienerverhaaltje. Links laten liggen als – euh – dat niet zo is. 😉

Hebben jullie het boek al gelezen? Wat vonden jullie ervan?

Veel liefs,

Leave a Reply

