Leesvoer: The One Plus One van Jojo Moyes.

Next up in mijn boekenlijstje: Jojo Moyes’ bestseller ‘The One Plus One’. Het duurde langer dan verwacht, maar dinsdagnacht sloeg ik eindelijk die laatste pagina om. Wat ik er van vond lees je hier! 

Het verhaal gaat over een allesbehalve typische, Britse familie: Jess, de eeuwige optimist die jobs moet combineren om zo op haar eentje twee kinderen te kunnen opvoeden; Nicky, haar aan games verslaafde stiefzoon die wegens z’n liefde voor oog makeup een makkelijk slachtoffer is van pesters; en Tanzie, haar tienjarige dochter/wiskundeknobbel. Wanneer een wiskunde olympiade in Schotland al hun geldproblemen zou kunnen oplossen springen ze in de auto met de wildvreemde Ed Nicholls, die door een domme fout op het werk waarschijnlijk net z’n laatste dagen als vrij man beleefd. Smijt daar nog eens een grote, lompe hond bij en je krijgt een heuse road trip vol grappige én hartbrekende situaties.

Ik heb een beetje een verdeeld gevoel over dit boek. Enerzijds vond ik de personages en dialogen erg goed geschreven. Waar je bijvoorbeeld tijdens het lezen van een boek soms het gevoel hebt dat je geen verhaal leest over ‘echte’ mensen, is dat in dit boek allesbehalve zo. De situaties en karakteristieken zijn zó realistisch dat je meestal niet anders kan dan meeleven, vooral met de kinderen dan. Wél had ik soms moeite om me te laten meeslepen door het verhaal. Vooral in het begin van het boek moest ik me er echt door sleuren. Dat is volgens mij niet de fout van schrijfster Jojo Moyes (die is enorm goed in wat ze doet, no doubt about that) maar wel van mijn persoonlijke smaak. Sommige boeken liggen je nu eenmaal beter dan andere, right?

Geen specifiek wow-gevoel na het neerleggen dus, maar ik zou het boek zéker niet afraden. Lees je graag een subtiel liefdesverhaal in combinatie met grappige dialogen en een klein beetje drama waarvan je tenen gaan krullen omdat het allemaal zo herkenbaar lijkt, dan moet je dit boek zeker oppikken.

 Gaan jullie het lezen of hebben jullie dat al gedaan? Laat dan zeker iets achter in de comments hieronder! 😉

Veel liefs,

Leave a Reply

