5 recente (re)reads.

Geen boekenbeurs voor mij dit jaar (snif), maar gelukkig lag er hier al heel wat leesvoer klaar om te verslinden. Zo kon ik toch een kleine ode brengen aan de voorbije boekenweek, en dat doe ik door een aantal recent gelezen pareltjes in de kijker te zetten! 

WHERE SHE WENT – GAYLE FORMAN: Het vervolg op het mooie If I Stay, deze keer verteld vanuit het perspectief van (ex-)liefje Adam. 3 jaar na het vorige boek ontdek je hoe Adam en Mia omgingen met de gevolgen van het ongeluk dat hen uit elkaar dreef. Toeval brengt de twee terug samen in New York, waar ze in één enkele nacht hun verleden oprakelen om zo eindelijk te kunnen uitkijken naar de toekomst. Forman sleept je mee in het verdriet en verlies van de twee hoofdpersonages, in dezelfde, prachtige schrijfstijl die ze in If I Stay al gebruikte. Even goed als het eerste boek is het niet, maar als je absoluut wou weten wat er van Mia en Adam geworden is na dat enorm open einde (argh, right?), dan sla je het boek achteraf ongetwijfeld tevreden dicht.

TIGER LILY – JODI LYNN ANDERSON: Ever since childhood is het verhaal van Peter Pan mijn absolute favoriet, en naargelang ik opgroeide kon ik ook de duistere kant eraan steeds meer appreciëren. Toen ik dit boek zag verschijnen op goodreads moest ik het dus meteen hebben. Niet eerst uitproberen, nope, meteen bestellen die handel! Geen moment spijt van gehad ook; ik was meteen verkocht door het zinnetje “for the girls with messy hair and thirsty hearts” op de eerste pagina, en vanaf dan werd ik steeds meer verliefd op deze interpretatie van de klassieker van J.M. Barrie. Je volgt het verhaal van Tiger Lily, haar ontmoeting met Peter, en haar kant van het verhaal wanneer Wendy in Neverland arriveert. Een sprookje is het zéker niet, want Neverland is donkerder en realistischer dan ooit, en de struggles van Tiger Lily en hoe die uiteindelijk uitdraaien zijn simpelweg hartbrekend. Ik was enorm onder de indruk van het boek en reken het nu definitely tot één van mijn favorieten.

IS IT JUST ME? – MIRANDA HART: Fair warning: lees dit boek NIET in het openbaar. Of net wel, maar weet dan dat je ongetwijfeld rare blikken zal krijgen wanneer je weer eens luidop zit te lachen. Wie Miranda kent van de Britse televisie wéét dat ze zo enorm grappig is, vooral omdat ze een geweldige portie zelfrelativering hanteert en haar humor put uit de meest normale, herkenbare situaties. Het boek is een verlenging van de serie, aangezien er veel van haar TV-materiaal in terugkomt, maar het bevat ook grappige, persoonlijke ervaringen van de comédienne die je zelf ook zou kunnen meemaken. Dus neen, Miranda, it’s not just you. 😉

HARRY POTTER AND THE PHILOSOPHER’S STONE – J.K. ROWLING: Naast het ontdekken van nieuw leesmateriaal grijp ik ook al eens graag terug naar ‘oude’ favorieten. Ik groeide op met the Boy Who Lived – ik ben vast niet de enige – en kan met 100% zekerheid zeggen dat ik hem nooit of te nimmer zal beu worden. Het eerste boek las ik enorm snel uit (had dat vroeger ook zo weinig pagina’s? Wat?), en ik was meteen weer hooked. Er is zoveel dat je niet kan terugvinden in de films, toch? Ik ga de hele reeks alvast nog eens verslinden terwijl ik de rest van mijn boekenstapel afwerk!

YES PLEASE – AMY POEHLER: Tijdens het herlezen van het eerste Harry Potterboek lag ook deze van Amy Poehler op mijn nachtkastje. Een hele grappige, straffe madam op televisie en op het podium, die Amy, en zo schrijft ze ook. Het boek gaat over haar jeugd, haar periode bij Saturday Night Live en Parks and Recreation, zelfs een tikkeltje over haar echtscheiding, maar toch vooral over haar liefde voor comedy. Ik vond de inkijk achter de schermen van een paar van mijn favoriete programma’s enorm leuk om te lezen (zéker in haar woorden), en vond het bovendien ook interessant om te ontdekken hoe Amy werd wie ze nu is: een hilarische maar tegelijk inspirerende vrouw. Wat. Een. Wijf.

Welke boeken lazen jullie onlangs?

Veel liefs,

Nelle

Leave a Reply

