A “good morning!” playlist.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar het eerste nummer dat ik ‘s morgens hoor kan echt mijn humeur voor de rest van de dag bepalen. Mijn wekkerradio vertrouw ik al een tijdje niet meer, en daarom maakte ik onlangs een playlist die me gegarandeerd enthousiast uit mijn bed doet springen en me naar mijn kleerkast doet dansen. En die playlist, die deel ik vandaag met jullie!

Spotify riep onlangs de hulp in van een muziekpsycholoog om een lijst samen te stellen van 20 ideale wake up songs. De voorwaarden waaraan die nummers moeten voldoen zijn deze:

  1. Ze moeten rustig beginnen en geleidelijk aan op gang komen zodat je tijd hebt om wakker te worden.
  2. Ze moeten een positieve tekst hebben.
  3. Wanneer het nummer eenmaal op gang is gekomen moet het een sterke beat hebben zodat je de dag start met een goed humeur.

Hmm… Een positieve tekst? Ok. Een sterke beat? Definitely. Maar rustig op gang komen, dat hoeft duidelijk niet voor mij. Je zal snel merken dat ik het liefst van al een flinke energiestoot krijg helemaal aan de start van het liedje. Hieronder een paar muzikale werkjes die me meteen wakker krijgen, of gewoon – op eender welk tijdstip van de dag – voor een glimlach op m’n gezicht zorgen.

DANCING WITH MYSELF – BILLY IDOL (GENERATION X)Instant happiness, deze van Billy Idol. Het soort catchy deuntje aan het begin van dit nummer is iets wat me meteen wakker schud, en een kenmerk dat je ongetwijfeld in veel van de volgende nummers zal tegenkomen.

PARKLIFE – BLURIk heb een onweerstaanbare drang om telkens de ‘OI!’ aan het begin van deze Blur-favoriet mee te zingen. Gevolg: meteen wakker om zo m’n beste cockney accent te kunnen bovenhalen. You should cut down on your porklife, mate, get some exercise!

MODERN LOVE – DAVID BOWIEBowie in the morning is nooit een slecht idee. Nóóit, zeg ik je.

HARD SUN – EDDIE VEDDEREen warme stem als die van Eddie Vedder is all I need om positief aan een nieuwe dag te beginnen. En die live versie, wauw!

TOWN CALLED MALICE – THE JAMIk daag jullie uit niet te beginnen dansen wanneer jullie deze horen. ON-MOGELIJK.

HUSH – KULA SHAKER90’s gitaren/meebrullers are a few of my favourite things. Zo staan ook New Radicals (You Get What You Give), Deep Blue Something (Breakfast At Tiffany’s), Third Eye Blind (Semi-Charmed Life) én zelfs The Rembrandts (I’ll Be There For Youwhat else?) in de playlist.

WHAT A BEAUTIFUL DAY – LEVELLERSDeze hoeft geen uitleg, denk ik? Qua folky sound word ik ook graag wakker met The Galway Girl van Steve Earle. Jullie herkennen het vast uit de film PS. I Love You!

YOU CAN CALL ME AL – PAUL SIMON: Goed-humeur-klassieker!

SHINY HAPPY PEOPLE – R.E.M.: Met één van de zangeressen van de B-52’s, die met hun nummer Love Shack anders ook wel voor een instant glimlach zorgen.

COMMON PEOPLE – PULP & BEAUTIFUL ONES – SUEDEDaar zijn mijn allerliefste Nineties weer.

ITCHYCOO PARK – SMALL FACESOok veel muziek uit de tijd van de piratenradio’s in deze playlist. Onder andere The Turtles (Elenore) en The Kinks (All Day And All Of The Night) staan erin.

ONCE IN A LIFETIME – TALKING HEADS: Ik hou zo van dat refrein, jullie?

ALIVE AND KICKING – SIMPLE MINDSEén woord: lijflied. Ik zie ze nu zondag trouwens in de Lotto Arena, joepie!

Zo, dat waren een paar van mijn uptempo favorieten. Toch mag er soms een tikkeltje meer melancholie mee gemoeid zijn, en hou ik het bv. op een vrije herfstdag als deze al eens wat rustiger met een streepje Frank Sinatra, La Vie En Rose (van Piaf OF Armstrong, beide versies zijn fantastisch mooi), of het prachtige Velvet Morning van The Verve.

Dit is trouwens lang niet de volledige playlist. Die kan je – als je wil – altijd via Spotify beluisteren.

Met welk liedje worden jullie graag wakker of krijgen jullie meteen een geweldig goed humeur?

Veel liefs en geniet van de vrije dag vandaag!

Nelle

2 thoughts on “A “good morning!” playlist.

Leave a Reply

