13 keer Joe Strummer.

Even iets anders tussen al die kerstmuziek heen, want vandaag, op 22 december, is het voor mij steevast Joe Strummer dag. Wie mij een beetje kent weet dat ik nooit of te nimmer zal twijfelen wanneer je naar m’n favoriete band aller tijden vraagt (duizend maal The Clash!), of wie mijn grootste held is (Joe, Joe, Joe!). Waarom? Hmm. Iedereen heeft wel zo iemand, right? Bovendien schreef hij geweldige teksten, was hij een opvallend persoon én waren hij en z’n bandleden het kloppende hart* van het favoriete genre van deze undercover British punk. 13 jaar na z’n – veel te vroege, sniff – overlijden zet ik hem dus met véél plezier centraal op deze blog, en dat door mijn favoriete nummers op te sommen. Er wel even bij zeggen dat dit lijstje er op een andere dag totaal anders zou kunnen uitzien, zó moeilijk vond ik het om te kiezenSpotify geïnstalleerd? Let’s go then!

The Clash

Janie Jones || The Clash (1977)

Heerlijk uptempo en nog rommeliger live! Dat laatste is trouwens van toepassing op bijna elk nummer van The Clash. Wat je verder zéker nog zal horen.

Stay Free || Give ‘Em Enough Rope (1978)

De ‘go easy, step lightly, stay free’  blijft één van mijn favoriete levensmotto’s. Lead vocals zijn deze keer niet voor Strummer, wel voor de al even coole Mick Jones.

London Calling || London Calling (1979)

Cliché misschien, maar London Calling blijft gewoon één van de beste nummers van The Clash. Strummer z’n politieke lyrics waren altijd on point, en het apocalyptische ondertoontje van dit nummer kan je niet anders interpreteren dan een poging tot wakkerschudden.

The Magnificent Seven || Sandinista! (1980)

Hilarisch in dit nummer? Strummer die mompelt: “fucking long, innit?” En dat is het ook, al is dat allesbehalve erg.

Know Your Rights || Combat Rock (1982)

Een opsomming van mensenrechten met al hun mindere kantjes. Veel meer uitleg hoeft hier niet, denk ik? Geniaal.

Rock The Casbah || Combat Rock (1982)

Dat The Clash zich door heel wat andere genres en culturen liet inspireren hoor je heel erg goed in dit nummer. Het zorgde ook meteen voor commercieel succes, waardoor niet al de fans even enthousiast waren. Ik alleszins wel; ik moet die intro nog maar horen en ik loop de dansvloer (of dat nu écht een dansvloer is of gewoon -euh- de keuken) op!

White Riot || The Clash (1977)

Verstand op nul en gààn zeg ik je!

Straight To Hell || Combat Rock (1982)

De reden waarom ik -blijkbaar toch- één van de weinigen ben die M.I.A.’s Paper Planes niet kan uitstaan? Da’s gepikt (ok, ok, gesampled) van dit geniaal politiek getint pareltje, en de meeste mensen wéten dat gewoon niet. Dat trapt soms echt gewoon op mijn hart, zie. Nu weten jullie dat. 😉

Check zeker ook eens de live versie, waarin het onschuldige publiek onder z’n voeten krijgt van Strummer, omdat ze niet in de maat zingen(+/- 6:28). Haha!

Complete Control (live) || From Here to Eternity: Live (1999)

Dit moet zowat mijn favoriete album zijn dat ik in mijn bezit heb. De eerste keer dat ik het hoorde besefte ik pas dat ik véél zou doen om toch maar die onmogelijke kans te krijgen van ze eens live te zien. Wat een setlist! Wat een tempo! Dankzij dit album kan dat toch een heel klein beetje; gewoon keiluid zetten, ogen toe en meebrullen vanaf het eerste nummer.

Joe Strummer & the Mescaleros

Na The Clash bleef Strummer zeker niet stilzitten. Hij schreef een soundtrack en waagde zich zelfs aan wat acteerwerk. Tóch kwam alles pas weer op pootjes met deze Mescaleros. Drie albums hebben ze maar kunnen maken, en gelukkig waren die al serieus de moeite. Nog 4 keer Strummer hebben jullie te goed, 3 Joe Strummer & the Mescaleros-nummers (waarin je duidelijk hoort dat hij z’n wilde haren – of in Strummer’s geval; mohawk – bijna volledig kwijt is, maar z’n lyrische kunsten gelukkig niet) en een cover van Bob Marley (ook met z’n laatste band) in een tribute video:

Coma Girl || Streetcore (2003)

Na z’n dood uitgekomen en mijn favoriet van de drie albums. Ik word er telkens emotioneel van enal.

Ramshackle Day Parade || Streetcore (2003)

Johnny Appleseed || Global A Go-Go (2001)

Dit nummer ga je ALTIJD op m’n Facebookpagina zien verschijnen wanneer de eerste zonnestralen er weer doorkomen in de lente.

Here’s to you, Joe.♡

Ook fan van Strummer/The Clash? Laat dan zeker weten wat jullie favoriete nummers zijn!

Of hebben jullie zelf persoonlijke helden? Want daar ben ik ook nieuwsgierig naar, natuurlijk. 😉

Veel liefs,

Nelle.

*sorry, Johnny. Jij en je Sex Pistols staan tweede.

Leave a Reply

