There’s a Starman waiting in the sky.

 

Ik ging bloggen vandaag, dat had ik beloofd. Ik wist zelfs al over wat: een uitgebreid must-see filmlijstje in verband met het Awards Season dat momenteel weer in full swing is. Dat stel ik nu nog even uit tot donderdag, deels omdat de ultieme Oscarnominaties dan pas bekend worden gemaakt, anderzijds omdat David Bowie er niet meer is, en dat al de hele dag – terecht – de overhand heeft. 

Wat jullie nu in de plaats krijgen is dus een overzichtje van mijn favoriete Bowie-links, en later op de avond (want ik ga eerst al een veelbelovend filmpje meepikken in de cinema!) volgt er een heel kort stukje over de Golden Globes van gisteren. Kwestie van toch al wat op te warmen voor donderdag. 😉

Bowie.

Discography. Een favoriet nummer kiezen van David Bowie is bijna onmogelijk, en dat merk je zéker wanneer de radio zowat al z’n beste nummers aan elkaar rijgt. Hoewel Rebel,Rebel voor altijd een lijflied zal blijven, wordt het iets makkelijker om echt favorieten te noemen wanneer je’t over z’n albums hebt. Voor mij zijn dan Hunky Dory, The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, Scary Monsters (and Super Creeps) en Low de platen waar ik (naast een ‘best of’ playlist) het meeste naar teruggrijp.

Film. Bowie z’n nummers/teksten verschijnen in heel wat films. Zo kreeg zijn muziek o.a. een centrale rol in The Life Aquatic with Steve Zissou van Wes Anderson, hoor je zijn Cat People in Tarantino’s Inglourious Basterds, en verscheen een mooi stukje tekst uit Changes in de opening credits van The Breakfast Club. Maar één van de mooiste filmscènes blijft deze uit The Perks of Being a Wallflower. Ook al heb ik het altijd een beetje raar gevonden dat iemand dit nummer niet zou kennen. 😉 Goosebumps, every time!

Daarnaast speelde Bowie zelf ook mee in een paar films, en zo blijft ie voor mij toch altijd de Goblin King uit de film ‘Labyrinth’. Nostalgie!

Space Oddity. Als laatste wou ik ook nog eens dit pareltje delen van illustrator Andrew Kolb. Je krijgt het leukste effect wanneer je Space Oddity opzet terwijl je door de afbeeldingen bladert!

bronnen coverfoto: 1 & 2.

Veel liefs,

Nelle.

Leave a Reply

