Kleine moeites.

We zijn ondertussen midden januari gepasseerd, en ik denk dat ik eindelijk weet waar ik dit jaar een beetje extra moeite in moet steken. Yup, ik zei een beetje. Geen big changes voor mij. Ik ga niet op zoek naar een lief, koop geen fitnessabonnement, etc. Ervaring zegt me dat je zo’n dingen toch niet kan plannen OF volhouden, dus waarom jezelf een beetje kwellen? Een heleboel kleine dingen dus, kleine moeites die makkelijker waar te maken zijn. Dit zijn ze!

  • eat more vitamins: zeker één stuk fruit per dag, ‘t liefst meer. Moet lukken, right?
  • vroeger gaan slapen: zonder twijfel het moeilijkste puntje. Ik wil altijd zoveel mogelijk doen ‘s avonds, ben dan ook het productiefst, en als ik aan iets begin wil ik dat per se AL-TIJD afmaken. Gevolg? Ik kruip veel te laat in mijn bed en vervloek die verdomde karaktertrek élke ochtend. Ik ben er dus vrij zeker van dat deze ‘kleine moeite’ niet elke dag gaat lukken, maar zo af en toe ga ik mezelf toch ietsje vroeger mijn bed insturen. Fingers crossed!
  • vroeger opstaan: rechtstreeks vervolg op het vorige puntje. Méér tijd hebben ‘s ochtends, zodat ik o.a. op m’n gemak kan ontbijten, staat echt bovenaan mijn lijstje.
  • meer schrijven: zowel bloggen als gewoon. Mijn hoofd kan soms echt tilt slaan omdat het overloopt van gedachten, ideeën, meningen, etc. Die van me afschrijven, publiek of privé, moet dus toch een beetje relaas kunnen bieden. En hey, wie weet: als ik ooit toch nog beroemd zou worden kan ik die nota’s alvast opzij leggen voor de ghostwriter van mijn biografie. Haha – ha – … Nope.

  • enjoy the little things: ‘t is af en toe tof om de dingen groots te zien, maar eens wat meer stil staan bij – en genieten van – de kleine, zogezegd vanzelfsprekende dingen zouden we echt wat meer moeten doen.
  • dagje vrij? Beweeg! Trek in godsnaam die loopschoenen terug aan, Nelle. It’s good for you.
  • geen gsm scherm meer before bed: shit… énkel nog om m’n wekker te zetten dan, maar you get the point… Unpluggen een uurtje voor ik ga slapen heeft naar’t schijnt goede gevolgen voor m’n (crappy) nachtrust. Kleine moeite om dat eens te testen.
  • lees elke avond minstens een halfuurtje voor het slapengaan: in plaats van al dat gsm’en dus. Het kalmeert én zo krijg ik misschien ein-de-lijk die steeds groeiende stapel boeken af!
  • quality time met vrienden én meer familiebezoekjes: ik merk de laatste tijd dat ik steeds meer avondjes thuis blijf. Dat is goed (me-time is belangrijk), maar het feit dat je dikwijls moet gaan werken wil écht niet zeggen dat je niet meer mag buitenkomen, toch? Daarnaast komt ook dat ik al zoveel toffe mensen een tijdje niet meer gezien heb – zowel door gebrek aan tijd als door afstand – maar een gaatje vinden moét lukken begot!Hetzelfde geldt voor familie. Zo bezoek ik mijn meter al een tijdje redelijk dikwijls, maar toen ze onlangs even in het ziekenhuis lag besef je pas hoe belangrijk zoiets kan zijn. Vanaf nu dus deze vaste regel: dagje vrij – paar uurtjes koffieklets of lunch. Héél kleine moeite, want mijn meter is toevallig één van de coolste mensjes ter wereld, die altijd wel een extreem interessant en/of hilarisch verhaal klaar heeft. En roddels. Véél roddels.

Zijn jullie al aan (kleine) voornemens begonnen? Wat zijn ze?

Veel liefs,

Nelle.

Leave a Reply

